6 Ιανουαρίου 2006

Aστυνομικο (Υπονοιες κακοποιησης)

-Πριν μία εβδομάδα η δεσποινίδα Ζησοπούλου ήρθε στο γραφείο μου για να ζητήσει την συμβουλή μου, άρχισε να εξηγεί η κα Χατζηλουκά, η διευθύντρια του νηπιαγωγείου στο οποίο δούλευε το θύμα.

Παραξενεύτηκα γιατί από τότε που άρχισε η συνεργασία μας υπήρχαν προβλήματα μεταξύ μας. Είχαμε διαφορετικές απόψεις περί διαπαιδαγώγησης. Η δεσποινίς Ζησοπούλου είχε την άποψη ότι πρέπει να γινόμαστε ένα με τα παιδιά του νηπιαγωγείου, να διατηρούμε μια στενή φιλική σχέση μαζί τους, να αποτελούμε για αυτά κάτι σαν μια θεία ή μία μεγαλύτερη αδερφή.
Εγώ βέβαια ξέρω από την εμπειρία μου, ότι κάτι τέτοιο δεν έχει νόημα, τα παιδιά χρειάζονται πειθαρχία, απόσταση από τους παιδαγωγούς και μια συνεπή αντιμετώπιση. Είναι καθήκον και υποχρέωσή μας να τα μάθουμε πειθαρχία και συνέπεια.
Είναι γνωστόν και επιστημονικώς αποδεδειγμένο, ότι για τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία είναι απαραίτητος ένας χαρούμενα διαμορφωμένος χώρος, πολλές πιθανότητες για κίνηση, αλλά και τα καθαρά όρια μεταξύ αυτού που μπορούν και αυτού που επιτρέπεται.

Επανειλημμένως κάλεσα την δεσποινίδα Ζησοπούλου στο γραφείο μου για να την επαναφέρω εις την τάξην. Με διαβεβαίωνε ότι θα ξανασκεφτόταν τις πράξεις της, όμως δεν υπήρχε πραγματικά καλυτέρευση στις μεθόδους της.
Τέλος πάντων τώρα δεν μπορούμε να αλλάξουμε τίποτε πλέον σε αυτόν το τομέα.
Έτσι λοιπόν μου φάνηκε αξιοπερίεργο το ότι ήρθε να ζητήσει την συμβουλή μου. Μου είπε πως ανησυχεί για την ξαφνική αλλαγή συμπεριφοράς της Τριανταφυλλίδου. Η Βάσω Τριανταφυλλίδου, τριάμισι ετών, είναι εδώ και 6 μήνες στο νηπιαγωγείο μου.

Ακούγοντας αυτό το μου της Χατζηλουκά πάλεψε η επιθεωρητής Ρίζου να κρύψει την έντονη αντίδρασή της. Τόσο πολύ απεχθανότανε αυτού του είδους τις προτάσεις, όταν κανείς όλους και όλα τα θέτει κάτω από τον έλεγχό του και τα θεωρεί ιδιοκτησία του. Και μόνον η ιδέα ότι η κόρη της θα μπορούσε ποτέ να έχει μια ανάλογη διευθύντρια στο σχολείο της, την έκανε να ανατριχιάσει.

Δεν υπήρχαν προβλήματα στην εισαγωγή της Τριανταφυλλίδου στην ομάδα. Είναι υπάκουο και έξυπνο παιδί και σύντομα γνωρίστηκε και απέκτησε φιλίες με τα άλλα παιδιά. Βρήκε και στο νηπιαγωγείο ένα άλλο κορίτσι ίδιας ηλικίας με το οποίο παίζουνε ιδιαίτερα συχνά.

Η δεσποινίδα Ζησοπούλου μου είπε λοιπόν πως τελευταίως, θα είναι κανένας μήνας, παρατήρησε μια αλλαγή στην συμπεριφορά της μικρής Τριανταφυλλίδου, την οποία την θεωρεί τόσο σημαντική που πρέπει να την αναφέρει σε εμένα γιατί πλέον μόνη της δεν ήξερε πως μπορούσε να βοηθήσει την μικρή.

Υπάρχουν στιγμές που εκεί που παίζει η μικρή στην ομάδα, αποτραβιέται ξαφνικά και πηγαίνει να καθίσει μόνη της σε κάποια γωνία. Μένει εκεί τότε με τις ώρες αμίλητη και με σοβαρό ύφος και δεν δέχεται να πάρει πλέον μέρος στις δραστηριότητες της ημέρας.
Άλλες στιγμές, αντιδρά σε τυχαία αγγίγματα του προσωπικού ή άλλων παιδιών υπερβολικά, παράλογα επιθετικά και βίαια.
Αν κάποιος κατά λάθος ανοίξει την πόρτα της τουαλέτας όσο βρίσκεται εκείνη μέσα, εισπράττει εκρήξεις οργής και στριγκλιές.
Τα παιδιά έχουν κατά καιρούς φάσεις με εκρήξεις οργής, όπου ξαναψάχνουνε τα όριά τους και ελέγχουνε την αντίδραση των παιδαγωγών, αλλά η δύναμη των εκρήξεων της μικρής Τριανταφυλλίδου και η αλλαγή στην συμπεριφορά της ήταν, θα πρέπει να ομολογήσω, ιδιαίτερα έντονη και μάλλον ανησυχητική.

Συμφώνησα με την δεσποινίδα Ζησοπούλου ότι μάλλον θα έπρεπε να το ελέγξουμε το θέμα. Την παρακάλεσα να παρακολουθεί την εξέλιξη των πραγμάτων και να με κρατά ενήμερη.

Τις επόμενες μέρες παρατηρούσα την συμπεριφορά της μητέρας της μικρής τα πρωινά και όταν ερχότανε τα απογεύματα να την πάρει. Ήταν εμφανώς σε πίεση χρόνου, όπως όλοι την σημερινή ημέρα δυστυχώς. Μια φορά είχε καθυστερήσει να έρθει ολόκληρα 7 λεπτά της ώρας μετά το κλείσιμο του νηπιαγωγείου, αλλά γενικά ο τρόπος με τον οποίο φερότανε στην κόρη της, πως της πρότεινε το μπουφάν, πως της μιλούσε, πως την κοιτούσε, έδειχναν ενδιαφέρον και φροντίδα. Πρέπει να σημειώσω ότι ποτέ δεν είδα την μικρή να έρχεται στο νηπιαγωγείο μου...

To στομάχι της Μαρίας Ρίζου σφίχτηκε ενστικτωδώς. Τα λόγια του μπορεί κανείς να τα ελέγχει, αλλά το στομάχι είναι τελικά το πιο ειλικρινές κομμάτι ενός ανθρώπου σκέφτηκε.

...με λερωμένα ή τσαλακωμένα ρούχα, αχτένιστα μαλλιά, βρόμικα νύχια, ή χωρίς καπέλο και αντηλιακή κρέμα το καλοκαίρι, συνέχισε η διευθύντρια.

Έτσι σκέφτηκα ότι μάλλον υπερβάλουμε με τις ανησυχίες μας και αποφάσισα ότι προσωρινά δεν θα κάνει η διεύθυνσης του νηπιαγωγείου οποιαδήποτε κίνηση.
Δεν ήθελα να ανοίξω το κουτί της Πανδώρας χωρίς λόγο ή χωρίς την βεβαιότητα ότι πραγματικά τίθεται θέμα σεξουαλικής ή άλλου είδους κακοποίησης της μικρής. Είμαι υπεύθυνη για την διεύθυνση αυτού του νηπιαγωγείου και δεν θα το αφήσω να διασυρθεί έμμεσα ή άμεσα. Γιατί ξέρω ποια θα είναι η αντίδραση του τύπου αν μαθευτεί αυτό που φοβόμαστε. Είμαι σίγουρη και βάζω το χέρι μου στην φωτιά για το προσωπικό μου, αποκλείεται να προέρχεται ο τυχόν θύτης από το χώρο του δικού μου νηπιαγωγείου, αλλά οι δημοσιογράφοι πρώτα θα μας σπιλώσουν στην πρώτη σελίδα για να γράψουν τρεις τέσσερις μέρες αργότερα στην 18η σελίδα και με μικρά γράμματα ότι τελικά δεν έχουμε ευθύνη. Κανείς δεν ενδιαφέρεται πλέον όμως, στο μυαλό έχει κολλήσει η αρνητική εντύπωση και δεν αλλάζει τόσο εύκολα. Είμαστε ένα ιδιωτικό νηπιαγωγείο και οι γονείς είναι οι πελάτες μας. Άμα δεν έχουμε εγγραφές, θα αντιμετωπίσουμε οικονομικό πρόβλημα. Καταλαβαίνετε το σκεπτικό μου...

Όμως όπως περνούσαν οι μέρες και η συμπεριφορά της μικρής, αντί να καλυτερεύει γινόταν όλο και πιο έντονη και προκαλούσε μεγάλο πρόβλημα στην ομάδα, αναγκάστηκα εχθές να απευθυνθώ στην μητέρα της Τριανταφυλλίδου. Της ζήτησα να έρθει με τον σύζυγο της την Δευτέρα, υπάρχει ένα θέμα διαπαιδαγώγησης για το οποίο χρειάζομαι και τους δυο γονείς. Προτίμησα να μην αναφέρω τον πραγματικό λόγο της συνάντησης. Ήθελα να τους ψυχολογήσω πρόσωπο με πρόσωπο πριν το συζητήσω.
Τους ζήτησα όμως να κρατήσουν διακριτικότητα, ως λόγο ανέφερα τις πιθανές αρνητικές αντιδράσεις ή σχόλια του περίγυρου εάν μαθαίναν ότι τίθονται προβλήματα στο θέμα της διαπαιδαγώγησης.

-Είναι η Τριανταφυλλίδου αυτή την στιγμή στο νηπιαγωγείο;
-"Όχι. Ήρθε η μητέρα της σήμερα και την πήρε νωρίτερα γιατί είχανε ένα ραντεβού γιατρού, όπως μου είπανε.
- Χρειάζομαι την διεύθυνση και το τηλέφωνο της κας Τριανταφυλλίδου. Την Δευτέρα θα ήθελα να παρευρίσκομαι και εγώ στην συνάντηση. Μπορούμε να πούμε στους γονείς ότι είμαι η αρμόδια παιδοψυχολόγος. Πότε είναι η συνάντησή σας;
- Στις 10.00 πμ.

-Συνεχίζεται-

ΥΓ. H ιστορία και τα πρόσωπα της αστυνομικής ιστορίας είναι φανταστικά και ουδεμία ομοιότητα έχουν με καταστάσεις και πρόσωπα της πραγματικότητας.